top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמושיק

טקסט אורחת - סמדר שמואלי


1. שנתיים. חמש שנים. שבע שנים. למישהו יש אינטרס שמשפט נתניהו יהיה האירוע הארוך בהיסטוריה, כי פסק דין של זיכוי יתן כאפה משתקת למערכת התביעה, לעתונות ולמחנה השמאל. לכן הטיעון העכשווי בקרב כתבי המשפט הוא "בואו נפתח יומנים לאיזה תאריך בסוף העשור". עד אז אין מקום לדיבור מלוכלך על כך שנתניהו זכאי. כך דוחים את הקץ ומסתתרים מאחורי בירוקרטיה משפטית, כדי לא לדבר על מה שגם אדם נטול השכלה משפטית רואה. בישראל הוגש כתב אישום תקדימי נגד ראש ממשלה מכהן על כלום.


2. השמאל פוחד מזיכוי, אבל השופטים רוצים לשים קץ למציאות דרייפוסית לגמרי. ניכר מההערות שלהם שהם מעוניינים לראות הוכחות לכל האמביציה המטורפת נגד ביבי - וקדחת. יש עלילה, יש ברברת צהובה, אך אין בדל הוכחה. אחד השופטים אמר היום לניר חפץ: "אנו לא מוצאים שום עניין משפטי בעדות של ניר חפץ". התביעה השיבה: "אנחנו רוצים חפץ ישמיע את הדברים גם אם אין עניין משפטי". והשופטים התרעמו שוב: "אתם בבית משפט". רק מהפינג פונג הזה אפשר להבין שהתביעה מוציאה חומרים צהובים מהעד בדיון, כדי לסייע לדברר את המשפט ולפתוח מהדורות בכותרות מפוצצות, אבל אין לה כלום. פרוייקט 315 בדק כתבה-כתבה, וחשף שלא היה סיקור חיובי. הפרוייקט החשוב הזה הכריח היום את עד המדינה ניר חפץ לומר את האמת על כל איטם ששלפה התובעת וחפץ חזר שוב ושוב: "שלחנו את החומר לכל כלי התקשורת" עד שהשופט רתח על התביעה - "עד מתי נשמע שהאיטם הזה נשלח לכל כלי התקשורת?!"


3. רכיב זמן המשפט אינו שולי. הזיכוי יקח שנים כי כמו בזמן החקירות כשנתניהו טען "לא יהיה כלום, כי אין כלום", המכונה עבדה לאט לאט, אבל עבדה. הוכחות היא לא מצאה, קנוניה - דווקא כן. במהלך השנים אלשייך גוייס, מנדלבליט הוחזק, ההפגנות עמדו כל מוצש, אפי נווה הושתק, העתונות נכנסה להילוך, והציבור התחמם במי הסיר באיטיות כמו הצפרדע שלא מבינה שאין דרך חזרה. אילו הדוקטור אביחי מנדלבליט שחתם על כתב האישום המגוחך, המופרך, הבזוי והבדוי בתולדות המדינה היה פועל במהירות ותוך 6 חודשים בודק הכל וסוגר, כל האירוע הזה שהרס את הממשלה, את תהליך השלום המדהים ואת החברה הישראלית - היה נמנע. לכן גם למשך המשפט יש חשיבות. במשפט ארוך יתחלפו שופטים, נשיאים, יועץ משפטי - ומה שכרגע מתנהל כמשפט עצמאי, מקצועי והוגן - יכול להפוך למשפט תחת נראטיב רק לא ביבי, בדיוק בדרך בה זוהמו החקירות וההפגנות. את ההשפעה הזרה על המערכת ניתן לשחזר.


4. ועדיין, העבודה החוראנית של הפרקליטות על תיקי האלפים היא אירוע שיש להתפעל ממנו. ציפיתי מארכיון וואלה לשלוף אלבומי תמונות של נתניהו, כתבות ומאמרים שהופכים אותו לסנטה ביבי וראיונות עם מטופלים של שרה בכובעה המקצועי כפסיכולוגית. אף פעם לא גלשתי באתר הנידח הזה כך שלא ידעתי איזה שפע של איטמים חיוביים פורסמו שם על יוליוס קיסר, אבל כבר בעדות ישועה התברר שחור על גבי פרוטוקול שנעשתה בדיקה כמותית שסרקה כתבות על פי היקף מילים ותמונות ואתר וואלה יצא שלילי יותר אפילו מאתר ווינט, כך שאין פה מתת ואין שוחד ואין מה לחכות עכשיו לעוד ארבע מאות עדויות, כי עדות המנכל ועדות הדובר מתחברות לתמונת אמת של זיכוי ואפשר לעבור לתיק מילצ'ן. אני מבינה שיש כמה כתבי משפט שהדיונים מעוררים בהם תשוקה מינית מוגברת, אבל המשפט הזה מחריב את המדינה. בכל מקום שבו לא מונחות בצ'יק צ'ק הוכחות לשוחד מרמה והפרת אמונים, צריך לרוץ הלאה. יש פה מנהיג מחנה הרוב בישראל עם שלושים וחמישה מנדטים בסקרים, שהודח וכעת הפרלמנט שנפרץ מחוקק נגדו חוקים אסוניים. אם הוגש פה כתב אישום ריק מתוכן, תגידו את זה.


5. אפשר היה לשמוח במשבר הזה אם היה בו איזה קצה של חריפות, של רוח, של דיבייט עמוק שיכול לדייק אותנו כחברה. אבל הבעיה היא שמשפט נתניהו הוא מערכת של שקרים וסילופים שממנה נצא מרוקנים ומושפלים, כי כל האירוע הוא עלבון לאינטליגנציה שלא לומר מטומטם. זה לא שיש במרכז הימין איזה ברלוסקוני או איזה חשד לרצח, או גניבה של מיליארדים עם אוליגרך של ברזל ונפט. כל המשפט הזה מתנהל על כלום ושום דבר באופן שמרתיח את העצבים וגורם למחול חשיפות של צביעות, קיפוח ודיכוי. איך אפשר לשפוט את נתניהו על שליטה בתקשורת בבוקר ולצמצם את העסקת יעקב ברדוגו ואמיר איבגי בערב? איך אפשר להתלונן על קשר פסול עם וואלה ומייד לעבור לדיון לגיטימי בסגירת גלצ? למערכת החוק יש השפעה מחנכת וכרגע הציבור לומד ש-שקר הוא האמת החדשה. יחס של איפה ואיפה עולה באופן יומיומי בפערים בין יחיאל חזן לאביר קארה, בין שקד מכילת המתים לנתניהו שעבד 24/7 בקורונה, בין חיים שדמי למיכאל בן ארי, בין עודה לבן גביר. הימין צריך להביא 36 מנדטים כדי למשול ואילו השמאל יכול להביא את בנט עם אפס עגול בסקרים. זוהי הגמוניה שאינה מודעת לעצמה שרוצה לחזור לחברה מעמדית, פריבילגית, מתעללת. שנות החמישים חוזרות בגרסת 2021.


6. לשמאל מותר, לימין אסור. אלה חומרי מציאות שעלולים להביא למלחמת אזרחים בין צפון לדרום. מבחינת אוקטבות השנאה אנחנו כבר קרובים לשם. כששדמי מבקש נשק אותו יהודי יכוון על יהודי, מעניינת את הסבתא שלו הגנה על פלסטינים. הוא יודע שהפלסטינים לא זקוקים להגנה ביום של ארבעה פיגועים נגד יהודים. בקשת הנשק בשמאל היא ביטוי מובהק לשנאת פתולוגית של השמאל כלפי הימין. שנאה ברמה שמפעילה אנשים. קוראים לזה הסתה, אבל ביום שאישה כמו זהבה גלאון תכנס לחדר החקירות בלהב 443 ותצא ממנו אחרי חודש וחצי של חקירת מאמריה וציוציה המסיתים לאלימות עם כתב אישום על הסתה למרד, יידע הציבור שהגיעה עת הריפוי.


7. ביום ראשון בנר הראשון של חנוכה, יהפוך ערוץ 20 לאפיק 14 בשלט, לבוּש באולפנים נוצצים במודיעין וענוּב בלוח שידורים חדש. יונתן אוחיון ומגי טביבי יגישו את המהדורה המרכזית; חשוב מאד שהערוץ ימריא ברייטינג, כדי שלימין יהיה סופסוף Fox News ישראלי כנגד כל מהנדסי התודעה שנתנו למשבר הנוכחי מיקרופון וחסות, אז בהצלחה חברים וחג שמח.

254 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page