top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תמושיק

הפיכה שלטונית בכלים משפטיים: כך בוצע הפיגוע בדמוקרטיה הישראלית

פורסם לראשונה באתר "מידה" ב-5.1.2022



1. בחירות 2015 היוו נקודת שבר עבור השמאל הישראלי. ממצב של התלכדות והובלה בסקרים, עבר השמאל להפסד צורב, כאשר גוש הימין מקבל 67 ח"כים ומוקמת ממשלה ימנית (בתחילה בת 61 ח"כים, ולאחר שנה 67 ח"כים). היה זה מפח נפש גדול לשמאל לאחר הקמפיין מעורר התקוות והמשומן של V15, אשר בדיעבד התגלה שמומן בחלקו ע"י מחלקת המדינה האמריקאית.

2. במהלך הבחירות התנהל קמפיין על ראשם של בני משפחת נתניהו ולראייה, מאמרו של רביב דרוקר ב"הארץ" ב-25.1.2015 עם הכותרת מעוררת הקבס "זה הזמן לדבר על הגברת". אב הבית המפוטר, מני נפתלי, נישא על כפיים בידי השמאל והתקשורת בסדרה בלתי פוסקת של ראיונות וליטופים (במיוחד באתר וואלה שנטען שהיה "משועבד" לנתניהו...), כאשר הוא מכפיש ללא הרף את שרה נתניהו ויתר בני המשפחה.

3. ההפסד הצורב הביא את השמאל להבנה שלא ניתן יהיה להפיל את נתניהו בדרכים דמוקרטיות, והדרך היחידה היא בעזרת המערכת המשפטית. נתניהו המחוזק היווה איום על מוקדי הכוח בתקשורת, במערכת המשפט ובאקדמיה. אלא שמכיוון שמחוללי הקמפיין נוכחו לדעת שהציבור לא מושפע די מהכפשת המשפחה, וכי נתניהו נשאר עדיין המנהיג הפופולרי ביותר, גמלה ההחלטה ללכת על ראשו של נתניהו עצמו. נפתחה עונת הצייד.

4. יריית הפתיחה הייתה התחקיר של גידי וייץ בעיתון "הארץ". ב-29.10.2015 פרסם וייץ מאמר תחת הכותרת "לא רק ישראל היום: אתר החדשות הפופולרי "וואלה!" בשירות נתניהו". מאמר זה היווה את הזרז לפתיחת חקירת מבקר המדינה בענייני משרד התקשורת, דבר שהביא לעיכוב הרסני בפיתוח תשתיות הסיבים והדור החמישי של הסלולר במדינת ישראל. עיכוב זה, לטענת המנכ"ל דאז שלמה פילבר, עלה למדינה עד היום כ-52 מיליארד שקל. בדיעבד ניתן לומר כי המאמר של וייץ, שלאחר העדויות בבית המשפט אנו יודעים שרובו מופרך, הוא שהביא בסופו של דבר לתיק 4000.

5. במקביל, בפברואר 2016 נכנס לתפקידו יועץ משפטי חדש, אביחי מנדלבליט, שרבצה עליו עננה בפרשת הרפז ותיק שטרם נסגר. גם פה אנו יודעים בדיעבד, מהקלטת שיחותיו של היועץ עם אפי נווה, שהוא הרגיש ש"הוא מוחזק בגרון", במילותיו הוא.

6. הפרקליטות והמשטרה כבר היו אז בשלב בו הריצו בדיקות, חלקן ללא אישור כנדרש, כדי להשיג חומר ממקורבים ומגורמים עוינים על ראש הממשלה. אחת הטקטיקות האהובות על החוקרים הייתה למצוא עבירות של עוזרים ויועצים קרובים, ואז להעמיד מולם את הברירה האכזרית: לעמוד לדין על פעולותיהם (שאינן קשורות לנתניהו) או למעול באמון של ראש הממשלה האהוב עליהם ולספק מידע מרשיע עליו. במקרה של ארי הרו, עוזר ותיק של נתניהו, הוא נחקר בדצמבר 2015 ושוב בקיץ 2016. בין לבין הוא מסר שתי קלטות משיחות בין נתניהו ונוני מוזס, קלטות שהביאו לתיק 2000.

7. במהלך שנותיו בפוליטיקה צבר נתניהו לא מעט יריבים ואויבים, וכל אלו מצאו כר פורה בפרקליטות ובמשטרה להגשת חומרי רכילות למיניהם. כשנכנס לתפקיד בפברואר 2016 אמר מנדלבליט: "איך שאני נכנס, זורקים עלינו מבקר המדינה והמשטרה בליל של נושאים, שאריות של ביבי טורס ופרשת המעונות, כל מיני קצוות של זוטות כאלה, דברים שנראים על גבול הרכילות, ואם לא היה מדובר ברה"מ לא היו עושים כלום. אבל בכל זאת, אני מחליט שצריך לבדוק". מכל החומר הזה נשארנו עם תיק 1000, סיגרים ושמפניות בסכום לא ברור ולא ממוסמך, כאשר הפעולות שלכאורה עשה נתניהו עבור מילצ'ן במהלך התקופה הרלוונטית (2011-2016) הן זניחות עד כדי חסרות משמעות.

8. חשוב להדגיש כי מספור התיקים גם הוא מעיד על מסע הצייד. השימוש במספרים עוקבים (באמצע היה גם תיק 3000 בו קיוותה הפרקליטות לגבש חומר מרשיע בפרשת הצוללות, אך כשלה למרות כל מאמציה) נועד ליצור בציבור את התחושה שיש כאן מגמה בלתי פוסקת ויהיו גם 5000, 6000, ו-7000. כל המטרה הייתה לערער את מעמדו הציבורי של בנימין נתניהו. מנדלבליט גם חשוף להפגנות, הטרדות וקללות מצד חבורה אנרכיסטית שמפגינה ללא הפסק ליד ביתו הפרטי מבלי שהמשטרה מזיזה עפעף.

9. המפכ"ל אלשייך, שהוצנח מהשב"כ למשטרה בדצמבר 2015, נתקל בתקשורת עוינת על רקע היותו מתנחל חובש כיפה. הוא לקח כיועץ תקשורת את ליאור חורב, אדם עוין ביותר לנתניהו, ומייד הפך ליקיר התקשורת תוך כדי שהמשטרה מדליפה חומרים עסיסיים לכתבי המשפט והמשטרה. פרשת ניצב ריטמן ותלונת הקצינה צ' חיזקה במשטרה את העויינות לסביבת ראש הממשלה ואת האמביציה להפילו.

10. במהלך שנת 2017 דלקו הנורות בלה"ב 433 עד שעה מאוחרת, מאות חוקרים ועשרות פרקליטים פעלו בארץ ובעולם למצוא עוד ועוד חומר מרשיע על נתניהו. חיקורי דין מול מדינות זרות, חשיפת חשבונות בנק. שורה ארוכה של נחקרים, כולל ראש הממשלה, ישבו מול חוקרים זעופי מבט שניסו לאיים, לפתות, ולהוליך שולל, והכל בכוונה לגבש תיק מרשיע נגד ראש הממשלה.

11. בשנת 2018 עלו מאמצי מערכת המשפט שלב. בפברואר 2018 הגישה המשטרה את המלצותיה על העמדתו לדין באשמת שוחד של ראש הממשלה בתיקי 1000 ו-2000. גם את מילצ'ן המליצה אז המשטרה להעמיד לדין על מתן שוחד (המלצה שלא התקבלה). תכנית "עובדה" של אילנה דיין היללה את המפכ"ל שהודיע בחוצפה: "יש לי חוש ריח לכוסברה, גויאבות ושקרנים... אני לא עובד אצל נתניהו". במקביל, נעשה מאמץ על לגייס עוד שני עדי מדינה, בנוסף לארי הרו וכך הוחתמו מייד אחר כך גם שלמה פילבר וניר חפץ. בסוף 2020 פורסם בערוץ 13 כי שנתיים וחצי קודם לכן , כלומר באמצע שנת 2018, ערכו בכירים במשטרה תרגיל מתודי והגיעו בו למסקנה כי סביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנהלת כארגון פשע. לא פחות ולא יותר.

12. ראשי המשטרה והפרקליטות היו בטוחים מעל לכל ספק כי גיוס שלושת עדי המדינה, מהחוג הקרוב ביותר של ראש הממשלה, יביאו בהכרח לפרישתו מהחיים הפוליטיים. במאמר בולט ב-YNET ב-8.3.2018 כתב השופט בדימוס סטרשנוב: "בעקבות ההתפתחויות האחרונות בתיק 4000 ועדי המדינה – הרו, פילבר וחפץ - השתנתה התמונה... לכן הייתי ממליץ בפניך, אדוני ראש הממשלה, לפרוש כבר עתה מכהונתך, להניח את המפתחות על השולחן ולומר לציבור: עד כאן."

13. כאשר מתברר היום כי עד המדינה חפץ פיזר בעדותו שורה ארוכה של הערות מזכות לנתניהו, ועד המדינה פילבר מצייץ כל שבוע דברים העומדים בסתירה לטענות התביעה, ניתן לקבוע, בראייה לאחור, כי עיקר המטרה בגיוסם הייתה הפעלת איום קטלני על נתניהו. המערכת לא האמינה כי הוא יתמיד בטענת החפות ויתעקש להילחם עליה.

14. אווירת ההפללה בטרם דין אף השפיעה על מפלגות הלווין של הליכוד שחשו, ואולי אף קיוו, כי האריה הזקן פצוע וזה הזמן להסתער על הירושה. כך קיבלנו ב-14.11.2018 את פרישתו של ליברמן מהקואליציה, לכאורה בשל חוסר פעולה בעזה, ואת הקמת מפלגת "הימין החדש" של בנט ושקד, על מנת ליצור "אלטרנטיבה ימנית". ב-26.12.2018 התפזרה הכנסת והוכרזו בחירות.

15. מרגע שהסתמן שהולכים לבחירות ונתניהו מסרב לפרוש מיוזמתו, עברה מערכת המשפט לתוכנית ב': הפלתו של נתניהו בקלפי. יריית הפתיחה היה כינוס פורום "כרמים" בקריית ענבים בדצמבר 2018. בפגישה השתתפו בין היתר אהרון ברק, יצחק זמיר, אליקים רובינשטיין ומשה לדור. אחד ממשתתפי הפגישה שאישר את קיומה סירב להתייחס לתכנים וגם לשאלה האם כולם השיבו אותה תשובה. אבל ההערכה היא שהרוב המכריע של המשתתפים תמכו בפרסום כתב אישום כפוף לשימוע לפני הבחירות, במידה שהדבר ייעשה למעלה מחודש לפניהן. בראיון לדנה וייס בינואר 2019 ירד אהרן ברק מהאולימפוס ואמר: "אני משוכנע שהיועמ"ש לא יבייש אותי ולא את שמגר". הרמז היה ברור.

16. החודשיים הראשונים של 2019, במהלך קמפיין הבחירות, כללו מטווח חופשי בנתניהו. לצורך ההכרעה גויס נשק ההדלפות הפליליות במלוא עוזו. כתבי החצר בערוצים השונים ובעיתונים קיבלו ערב ערב חומר טרי, באופן בלתי חוקי בעליל, מתוך חדרי החקירה ואולמות הדיונים בפרקליטות, אותו הקריאו בצורה מגמתית בחדשות הערב לקהל השבוי.

17. בשלב זה טרם נמסר כל חומר להגנה, כך שברור שכל ההדלפות הגיעו מהפרקליטות והמשטרה. המאמץ להדחת נתניהו הגיע לשיא ב-28.2.2019 עת פרסם היועץ המשפטי לממשלה כתב חשדות ארוך ומנופח, תוך ידיעה ברורה שעד הבחירות, שנועדו להיערך רק 40 יום אחר כך, לא יספיקו נתניהו ופרקליטיו לענות. כך קיוו מנדלבליט וניצן כי נתניהו יפסיד לכוח העולה של גנץ (שחבר ללפיד, אשכנזי ויעלון) וייעלם מן המפה. תקוותם הגדולה הייתה לסיים את הפרשה בפרישה של נתניהו ולהימנע ממשפט. גם הם, משפטנים מנוסים, כנראה ידעו עד כמה דל החומר שבידם.

18. יודגש: בחקירות נתניהו הושקעו, בהערכה זהירה, בין 100 ל-200 מיליון שקל (יש האומרים אף כרבע מיליארד שקל). סכום שמעולם לא הושקע בקמפיין חיסול של פוליטיקאי כלשהו. ועל אף כל זאת, לא מצאו החוקרים שקל אחד שדבק בנתניהו או חשבון בנק סודי הקשור אליו. באופן בלתי נתפס, כל מה שנתניהו קיבל באותם שלושה תיקי אפסים לטענת התביעה בכתב החשדות היה: - מספר לא ברור של סיגרים (ללא מסמכים וקבלות, על פני חמש שנים). - מספר בקבוקי שמפניה (כנ"ל). - תכשיט אחד שניתן כמתנת יום הולדת לאשת ראש הממשלה. - הבטחות שמעולם לא הגיעו לביצוע להורדת רמת העויינות באתר YNET ועיתון ידיעות אחרונות. - "היענות חריגה" לדרישות סיקור באתר הזניח וואלה.

19. גם אם תתקבל טענת התביעה במלואה (והיא רחוקה מהמציאות כרחוק מזרח ממערב) עדיין מדובר בזוטי דברים, בייחוד כשמול זה עומדת תרומה בלתי ניתנת לערעור של ראש הממשלה להעצמת ישראל בעשור האחרון תוך כדי עבודה יומם ולילה ועמידה בלחצים עצומים.

20. קמפיין 2019 של מערכת המשפט הצליח חלקית. נתניהו, הודות לקמפיין הזה, לא הביס את מתחריו הפעם כמו ב-2015, אך למרות זאת, הגוש שלו, ללא בנט שכשל וללא ליברמן שערק, צבר גוש חוסם של 60 מנדטים. אין ספק שלולא הקמפיין המטורף של ההדלפות המכפישות ופרסום כתב החשדות ערב הבחירות, גוש הימין היה מקבל לפחות עוד 5 מנדטים של מצביעי מרכז שהושפעו מהאישומים המופרכים, וכך הייתה קמה ממשלת ימין יציבה לארבע שנים. בחירות 2019 א' וההתפרעות של רשויות החוק שקדמה להן הם ההוכחה הברורה ביותר לביצוע ההפיכה השלטונית בכלים משפטיים.

21. רבים בציבור תהו מה הביא את אביגדור ליברמן לערוק מגוש הימין מייד לאחר הבחירות. לפניהן לא היה שום רמז לעתיד לבוא. יתכן שאת התשובה לכך ניתן למצוא בפרסום מימים אלו כאילו שי ניצן מנע מאשת אמונו של ליברמן, פאינה קירשנבאום, להפוך לעדת מדינה... האם יש קשר בין הדברים? לאלוהי הפרקליטות פתרונים. נזכיר גם כי כאשר עלה על הפרק מינויו של יריב לוין לשר המשפטים העז הפרשן המחובר לפרקליטות, אמנון אברמוביץ', לשחרר איום מפורש: "אני אגיד בצחוק, יריב לוין שר משפטים זה עוד שנת מאסר לנתניהו". זה ממש לא מצחיק. אמיר אוחנה שמתמנה לבסוף כשר משפטים מסוכל שוב ושוב ע"י היועמ"ש ובכירי הפרקליטות שמונעים שני מינויים שהביא לפרקליט מדינה.

22. כאשר גם בבחירות 2019 מועד ב' שנערכו בספטמבר לא הושגה הכרעה (גוש הימין קיבל רק 56 מנדטים אולם הרעיון לחבור למפלגות ערביות אנטי ציוניות עדיין לא קיבל הכשר בשמאל) התארגנה המערכת המשפטית למכת מחץ – השימוע. מקובל שהזמן מהגשת כתב חשדות ועד שימוע הוא ארוך, מעל שנה, אולם כאן נדרש נתניהו לעמוד בלו"ז כמעט בלתי אפשרי – 7 חודשים, וזאת תוך כדי קמפיין בחירות. בקשתו של נתניהו לערוך את השימוע באופן פומבי על מנת שהציבור יוכל לשמוע גם את הצד שלו, נענתה בבוז. "בקשת סרק חסרת יסוד" אמר מנדלבליט. וכדי להוסיף חטא על פשע, התובעת הראשית בתיק אף יצאה למסע תענוגות משפחתי בספארי במקום להקשיב בלב חפץ לטיעוני ההגנה.

23. מקרולין גליק ב"ישראל היום" למדנו כי בחצי השעה האחרונה של השימוע, מנדלבליט נעתר לבקשת פרקליטי נתניהו לאפשר לשני משפטנים אמריקנים - הליטיגטור המיתולוגי נאט לוין ופרופ' אבי בל מאוניברסיטאות סן דייגו ובר־אילן - להציג את עיקרי הנימוקים שלהם באשר לשאלה המרכזית שעל אודותיה סובבות פרשות 4000 ו־2000. קרי, האם יש אפשרות להגדיר כיסוי חיובי לפוליטיקאי על ידי גוף תקשורת כשוחד? מנדלבליט דחה את הבקשה המקורית של פרקליטי נתניהו לאפשר למשפטנים האמריקנים להציג את עמדתם. אבל ברגע האחרון הוא נתן להם חצי שעה. לוין ובל הובהלו לחדר הדיונים להציג טיעונים שהוגשו בכתב שבוע קודם לכן. בדו"ח, שעליו היו חתומים גם פרופ' אלן דרשוביץ ועורכי הדין ריצ'רד היידמן וג'וזף טיפוגרף, פרקליטי הצמרת הביאו תיעוד עשיר של פסקי דין ודו"חות חקירה מארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ואירופה. בכולם, השאלה שעמדה לנגד עיניהם של השופטים והתובעים היתה האם אפשר להגביל - לא כל שכן, להפליל - יחסים שבין גורמי תקשורת לבין פוליטיקאים. העמדה בכל המקרים היתה אחת: אי אפשר. זה הדין גם במקרים של יחסים מאופיינים ב"תן וקח" וגם ביחסים שאין בהם "תן וקח". הפרקליטות לא נתנה לכך כל משקל. המטרה הייתה מסומנת. החליפה תפורה מראש.

24. מקובל שההחלטה לגבי כתב אישום לאחר שימוע לוקחת גם היא שנים, אלא שלוח הזמנים הפוליטי קבע את קצב הפרקליטות. בחירות 2020, בחודש מרץ, הביאו את מנדלבליט להגיש את כתב האישום תוך פרק זמן חסר תקדים. כתב האישום הרשלני, גם על דעת פרקליטים בכירים, הוגש כצפוי, ב-28.1.2020, פחות מחודשיים לפני הבחירות. וכדי בזיון וקצף, הוא הוגש בדיוק בזמן שנתניהו נמצא בשליחות מדינית ראשונה במעלה בבית הלבן.

25. המראה ההזוי של מסך מפוצל, שבו מצד אחד ראש ממשלת ישראל משתתף בטקס היסטורי של "תוכנית המאה" עם נשיא ארה"ב, ומצד שני יועץ משפטי, שלא יכול להסתיר את חיוכו מצהיר על הגשת כתב אישום, ייזכר לדיראון עולם בתולדות מערכת המשפט הישראלית. "שוחד, מרמה והפרת אימונים" הפכו קריאת הקרב של מחנה פוליטי שלם המבוסס על שנאה ובורות.

26. גם פה אנו יודעים בדיעבד כי אותו כתב אישום שהוגש בבהילות שאין כמוה, זכה לביקורת קטלנית של בית המשפט ששלח את הפרקליטות 10 חודשים אחר כך לתקן אותו בעשרות רבות של סעיפים. לא נותר אלא להגיע למסקנה העצובה שמטרת אותה בהילות הייתה להביא שוב למפלה של נתניהו בקלפי ובכך לייתר את הצורך להגיע לבית המשפט עם תיק מופרך, מפורר, חסר ראיות ממשיות, ועם עדים חלשים שעדותם קורסת בחקירה נגדית.

27. ועדיין, אחרי כל זאת, התיקו בבחירות 2020 לא נשבר. הליכוד סיים כמפלגה הגדולה ביותר, 3 מנדטים יותר מכחול לבן. אלא שלגוש הימין ללא ליברמן היו 58 מנדטים ונגררנו, גם בגלל הקורונה, לממשלת אחדות מפוצלת. לידתם של העימותים בממשלה זו, מעבר לכל המחלוקות הענייניות, הייתה התמיכה הבלתי מסויגת של גורמי השמאל בה בהפגנות ההמוניות בבלפור, הפגנות ששוב תודלקו על ידי כתב האישום, ושמערכת המשפט נתנה להן גב מביש, על חשבון תושבי האזור ולמרות המפגע הבריאותי שיצרו. כאשר שותפים בממשלה נתנו יד לאנרכיה הזו, נוצר קרע שאינו ניתן לאיחוי. ומעל לכל הבלגן הזה ריחף צילו המאיים של המשפט העומד להיפתח.

28. ב-3.1.2021 הוגש כתב האישום המתוקן לבית המשפט. כרגיל, ערב בחירות. אלא שבכתב אישום זה נטמן הזרע שעשוי להביא לניצחון על המערכת שיכורת הכוח. בית המשפט נעתר לבקשת פרקליטי ההגנה ודרש מהתביעה לפרט היכן בדיוק ניתנה ההיענות החריגה. כך נולד נספח 315 הסעיפים, מספר שנתן את השם לפרויקט שהוקם על מנת לפורר את תיקי האלפים. "פרויקט ה-315" הוא התארגנות אזרחית של מתנדבים הפועלים כדי להראות כיצד אותו נספח וגם כתב האישום עצמו בנויים ברשלנות הגובלת בעיוות מוחלט של המציאות.

29. הליכוד וגוש הימין הגיעו לבחירות 2021 כשהם נאלצים להצטדק כל הזמן מול ההאשמות המופרכות בשחיתות, בזמן שיריביהם, שבארונותיהם שלדים למכביר, כלל לא נחקרים (הממד החמישי, עמותת איילים, פגישות סודיות בוילה בסביון, עבירות מין בחדרי שירותים במועדונים, שטחי אש בנגב, ועוד). למרות ששוב הליכוד סיים כמפלגה הגדולה ביותר, בהפרש גדול, וגוש הימין קיבל 65 מנדטים, המשפט המתנהל וכתב האישום נתנו לעריקים מהימין צידוק לגנוב את קולות מצביעיהם ולעשות את הבלתי נתפס – להתרפס בפני מפלגות אנטי ציוניות ולהקים ממשלת קרעים שמהווה אסקופה נדרסת למערכת המשפט.

30. ונכון להיום, עם פריסת שנת 2022, מדינת ישראל הולכת מדחי אל דחי, בעוד בסלאח א-דין ובלהב 433 מחככים ידיים בהנאה. פוליטיקאים מגלגלי עיניים וטהרנים קוצרים את פירות תפירת התיקים וסימון המטרה. הפיגוע בדמוקרטיה בוצע. אך תם ולא נשלם. התיקון יגיע. ומוקדם יותר מהצפוי.

360 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page